×

جستجو

معمار به مثابۀ کارآفرین| مارین بری لوند

کارآفرینی را می‌توان هنر و دانش نوآوری پویا دانست که از طریق ترکیب ایده‌ها و ارزش‌ها محقق می‌شود. در این کتاب، نویسنده ذیل سه فصل سعی کرده‌است که دریابد چگونه کارآفرینی می‌تواند به تحقق ایده‌های معماری از طریق تغییر دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌های نو کمک کند. چرا که به عقیده‌ی او، با پذیرش یک دیدگاه کارآفرینانه‌تر، معماران می‌توانند از طریق تفکر طراحی خودشان ایده‌هایی با ارزش‌تر برای خود، حرفه و بخش‌های ساخته‌شده در جامعه فراهم کنند.

برای دستیابی به این هدف، وی ابتدا در فصل اول جایگاه کارآفرینی را در حیطه‌ی معماری مشخص می‌کند. همچنین در جهت دستیابی به درک وسیع‌تری از نحوه ارتباط بخش‌های مختلف صنعت ساختمانی با یکدیگر تلاش می‌کند. و درنهایت نیز به چگونگی سازمان‌دهی فرآیند طراحی در مسیر تبدیل ایده‌ها به محصول می‌پردازد.

در فصل دوم ابتدا نقش ارزش‌ها در روند طراحی و طریقه‌ی ارزش‌گذاری را بیان می‌کند. سپس نگاهی به نحوه‌ی شکل‌گیری ارزش‌ها در کارهای روزانه‌ی معماران می‌اندازد. و در ادامه نحوه‌ی دسترسی به برخی ارزش‌ها را بررسی می‌کند و گزینه‌های دیگری را پیشنهاد می‌دهد.

نویسنده در فصل سوم به این حقیقت می‌پردازد که یافتن ایده‌ها، علاوه‌بر بخش اساسی کار معماران؛ مشخصه‌ی بارز نوآوری نیز هست. چرا که ارزش‌ها بر تحقق ایده‌ها تاثیر می‌گذارند و متقابلاٌ ایده‌ها نیز ارزش‌هایی را می‌آفرینند که حتی تبدیل به نگرش می‌شوند. او همچنین نقش معمار را به‌مثابۀ شخصی بیان می‌کند که با نگاهی خلاقانه پروژه را بررسی می‌کند و با توجه به بستر، به دنبال خلق ایده‌ای جدید بنا بر درخواست کارفرمای خاص آن پروژه است. و به این موضوع می‌پردازد که نقش معمار بیان‌گر نوع نگاه او به خودش و طرز نگاه بقیه به اوست. درنهایت نیز موضوع چگونگی ایجاد فضایی برای رشد ایده‌ها و توجه به فرآیند اجرایی‌کردن آن‌ها را مطرح می‌کند.

- مشخصات کتاب:

مالین بری‌لوند. معمار به مثابۀ کارآفرین. ترجمۀ فائزه پناهنده، تینا غزنوی، نیلوفر علی‌نسب. تهران: کانون معماران و شهرسازان، ۱۴۰۰.

- فهرست مطالب کتاب:

- پيشگفتار

- مقدمه

- معرفی کتاب

- کارآفرينی ( معمار با همکاری ديگران)

جايگاه کارآفرينی

راه فرعی - مصاحبه‌ای با «پر تورفیل»

بخش ساختمان‌سازی

روند ساخت و ساز

پذیرش کارآفرینی

- ارزش ( معماری که با معماران کار می‌کند)

موقعيت ارزش

شرکت معماری

راه فرعی- «جان پورتمان»

حرفۀ معماری 

 ايجاد ارزش

- نوآوری ( معمار ايستاده به تنهايی)

 يافتن ايده‌ها

 نقش معمار

ايجاد فضايی برای ايده‌ها

- نتیجه‌گیری

ايدۀ تجاری جام سرمايه‌گذاری

بازخورد ايدۀ تجاری جام سرمایه‌گذری

- منابع

 

- اطلاعات بیشتر و تهیۀ کتاب: https://aaup.ir/resource-guide/b2/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟
«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»
سینا زارعی
سینا زارعی در این مقاله، سیر دگرگونی مجله‌های معماری ایران را، با تمرکز بر تغییراتی بررسی کرده است که در طی سه بازه‌ی زمانی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۱ در بازنمایی جایگاه زنان رخ داده. چنانکه متن او نشان می‌دهد، در ابتدای راه (از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۹)، مجلات معماری فضای چندانی برای مشارکت زنان ایجاد نمی‌کردند، فقط به بازنمایی آنها در محدوده‌ی نقش‌های سنتی و غیرمترقی می‌پرداختند و گاهی نیز از ملکه ایران در جایگاه زنی موفق و تأثیرگذار سخن می‌گفتند.
تقریظ کتاب تعامل مرمت و تاريخ معماری در ايران
مهرداد قیومی بیدهندی
انسان‌ها از دیرباز شغل‌ها و علایق و مشغولیت‌هایی گوناگون داشته‌اند. برخی از این پیشه‌ها و مشغولیت‌ها به تنظیم محیط طبیعی و دست‌کاری در آن و...
مسجد در شهر ایرانی؛ به خاطر مجادله‌ی اخیر بر سر جای مسجد | حمیدرضا خوئی
مسجد ایرانی -به‌جز دوران اخیر- در میان زندگی شهری نشسته بود. در ایرانْ مسجدْ چون کوشکِ میان باغْ برپا نمی‌شد و چهره‌ی بنایی منفرد در...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر