×

جستجو

رنگ‌های زائد: معماری روی کاغذ در اروپای دوران مدرن متقدم| باسیل بودز

ترسیم‌های معماری به‌جامانده از عصر رنسانس در ایتالیا عمدتاً فاقد رنگ است؛ اما از سدۀ هفدهم تا نوزدهم، در بازنمایی معماری استفاده از رنگ رشد کرد و شکوفا شد. نویسنده در این کتاب در توضیح این تحوّل استدلال می‌کند که معماران در تلاش برای برقراری ارتباط با عموم مردم ابزارهای تصویرسازی تقلیدی، نشانه‌های نقشه‌نگاران جغرافیایی در بازنمایی طبیعت، قواعد نقشه‌کشی مهندسین نظامی، و در نهایت، اهداف عاطفی نقاشان را به کار گرفتند و به‌تدریج رنگ‌هایی روی کاغذ معماران ظاهر شد.

کتاب استفاده از رنگ را در طراحی‌ها و چاپ‌های معماری اروپایی پی می‌گیرد و نشان می‌دهد که این پدیده منعکس‌کنندۀ اضطراب‌های حرفه‌ای یک حرفۀ نوظهور است که هم هنر بود و هم علم. در طول کتاب نویسنده با گذر از مرزهای ملی، رنگ را چون بازیگری اصلی در تاریخ طولانی رقابت و تبادل بین سنت‌های اروپایی در بازنمایی معماری و حرفۀ معماری بررسی می‌کند.

کتاب همراه با انبوهی از طراحی‌های منتشرنشده است. از خلال همین طراحی‌ها نویسنده خوانش قدیمی امّا به عقیدۀ او نادرست مبنی بر «ترسیم‌های معماری به منزلۀ تصویر» به‌جای «ترسیم به منزلۀ نمایش» را به چالش می‌کشد. او در عوض ویژگی‌های ذاتی این ترسیم‌ها همچون اشیایی مستقل را برجسته می‌کند که زیبایی‌شان راه را برای ایجاد نظام بصری امروزی معماری هموار کرد.

- مشخّصات کتاب:

Basile Baudez. Inessential Colors: Architecture on Paper in Early Modern Europe. Princeton University Press, 2022.

- اطلاعات بیشتر: https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691213569/inessential-colors

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟
«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»
سینا زارعی
سینا زارعی در این مقاله، سیر دگرگونی مجله‌های معماری ایران را، با تمرکز بر تغییراتی بررسی کرده است که در طی سه بازه‌ی زمانی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۱ در بازنمایی جایگاه زنان رخ داده. چنانکه متن او نشان می‌دهد، در ابتدای راه (از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۹)، مجلات معماری فضای چندانی برای مشارکت زنان ایجاد نمی‌کردند، فقط به بازنمایی آنها در محدوده‌ی نقش‌های سنتی و غیرمترقی می‌پرداختند و گاهی نیز از ملکه ایران در جایگاه زنی موفق و تأثیرگذار سخن می‌گفتند.
تقریظ کتاب تعامل مرمت و تاريخ معماری در ايران
مهرداد قیومی بیدهندی
انسان‌ها از دیرباز شغل‌ها و علایق و مشغولیت‌هایی گوناگون داشته‌اند. برخی از این پیشه‌ها و مشغولیت‌ها به تنظیم محیط طبیعی و دست‌کاری در آن و...
مسجد در شهر ایرانی؛ به خاطر مجادله‌ی اخیر بر سر جای مسجد | حمیدرضا خوئی
مسجد ایرانی -به‌جز دوران اخیر- در میان زندگی شهری نشسته بود. در ایرانْ مسجدْ چون کوشکِ میان باغْ برپا نمی‌شد و چهره‌ی بنایی منفرد در...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر