×

جستجو

خلق معماری از راه انسان بودن: دست‌نامۀ ایده‌های طرّاحی| فیلیپ پلارایت

معماری می‌تواند پیچیده، اسرارآمیز یا حتی مبهم به نظر برسد، به خصوص در نظر دانشجویی که نخستین‌بار اندیشه‌های معماری به او معرفی شود. یکی از راه‌های سادۀ نزدیک شدن به معماری طراحیِ محیط‌های انسانی است. وقتی به معماری به این صورت فکر کنیم، در نقطۀ آغاز مناسبی قرار می‌گیریم. مواجهۀ ما با محیطمان به شیوۀ فکر کردن ما شکل داده است و بنا بر این احتمالا می‌شود از همین شیوۀ فکر کردنمان برای شکل دادن به محیط هم استفاده کنیم. با چنین مبنایی است که معنا خلق می‌کنیم و پیرامونمان را معنا می‌کنیم، روابطی می‌سازیم و حتی به اندیشه‌های پیچیده‌تر و انتزاعی‌تری شکل می‌دهیم. آغاز طراحی معماری همینجاست.

این کتاب بناست مرجع ۵۱ مفهوم و ایده و اقدامی باشد که در تفکر انسان و اینکه چگونه محیط پیرامونمان را تفسیر می‌کنیم نقشی بنیادین دارد. تمرکز کتاب بر به کار بستن این ایده‌ها در آثار طراحان معماری برای خلق فضاهای معنی‌داری است که مردم نیز درکشان می‌کنند. برای وضوح هر چه بیشتر هر مفهوم به تنهایی و در قالب یک فرهنگِ واژگان بررسی می‌شود، با ذکر تعریف‌های مختصر و چند مثال و تصویر. این مفاهیم در پنج بخش مجزا سامان یافته است که به ترتیب یا پیچیده‌تر می‌شوند و یا کانون تمرکز آنها تغییر می‌کند. اگرچه بسیاری از مدخل‌ها ممکن است برای مخاطب آشنا به‌نظر برسد، به جای اینکه فقط به بیان اصول گرافیکی یا فرمال اکتفا شود، در این کتاب آنها را به منزلۀ مثال‌هایی از نظامِ گسترده‌تر تفکر انسان عرضه کرده‌اند. رویکردِ شناختی نسبت به این ایده‌های طراحی طراحان را قادر می‌کند سیاق و کاربرد گسترده‌تر مفاهیم را در کنار اهداف و مقاصد خودشان درک کنند.

 

اطلاعات بیشتر و ملاحظۀ فهرست مطالب و مدخل‌های کتاب:

https://www.routledge.com/Making-Architecture-Through-Being-Human-A-Handbook-of-Design-Ideas-1st/Plowright/p/book/9780367204778

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»
سینا زارعی
سینا زارعی در این مقاله، سیر دگرگونی مجله‌های معماری ایران را، با تمرکز بر تغییراتی بررسی کرده است که در طی سه بازه‌ی زمانی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۱ در بازنمایی جایگاه زنان رخ داده. چنانکه متن او نشان می‌دهد، در ابتدای راه (از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۹)، مجلات معماری فضای چندانی برای مشارکت زنان ایجاد نمی‌کردند، فقط به بازنمایی آنها در محدوده‌ی نقش‌های سنتی و غیرمترقی می‌پرداختند و گاهی نیز از ملکه ایران در جایگاه زنی موفق و تأثیرگذار سخن می‌گفتند.
ایران و چین: میراث مشترک و مناسبات جدید | فراخوان ارسال مقاله برای همایش
تاریخ برگزاری همایش: ۲۷ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ | ۶ و ۷ مهر ۱۴۰۳
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.
آیا تاریخ هنرْ جهانی است؟ | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
کتاب آیا تاریخ هنر جهانی است؟ مجلد سوم از مجموعه‌ی هفتگانه‌ای است با عنوان «هم‌اندیشی‌های هنر»، که به کوشش جیمز الکینز فراهم آمده است. هدف...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر