×

جستجو

«نقد معماری: ساختن یک تاریخ»؛ فراخوان مقاله برای نشست در هفتمین همایش شبکۀ تاریخ معماری اروپا

از ابتدای سدۀ بیستم، نقد معماری در مقایسه با نقد هنر ابزارهای معرفت‌شناسانه و بدنۀ دانش بسیار اندکی فراهم کرده است. اگرچه در تاریخ نقد هنر مجال اندکی به نقد معماری داده شده است، نقد همواره در کانون گفتمان‌های معماری معاصر و مدرن قرار داشته است. در سال‌های اخیر، بحث‌های مکرر دربارۀ قول معروف به «بحران» در نقد نیز مانعِ بسیاری از بررسی‌های تاریخی دربارۀ اصول بنیادین نقد، عاملان اصلی، قلمرو فرهنگی، ابزارهای تئوریک و جهانِ مراجعِ فکری آن شده است. برعکسِ تاریخ نقد هنر که به‌کمال به منزلۀ یک شاخۀ پذیرفته‌شدۀ تاریخ هنر در دهۀ ۱۹۸۰ تعریف شد، تاریخ نقد معماری همچنان عمدتاً حوزه‌ای نیمه‌کاره باقی مانده است. البته کارهایی در این زمینه صورت گرفته است که ساختن این حوزۀ تحقیق را به منزلۀ نه فقط سنت‌های فکری مختلف، که چون فرضیه‌های نظری متنوع بازنمایی می‌کند. تاریخ نقد معماری در حقیقت همچنان با قلمروهای پژوهشی دیگری همپوشانی دارد: تاریخ‌های نظریه‌های معماری؛ تاریخ‌های نقدی که به منزلۀ تاریخ‌های فکری و حرفه‌ای مسیرهای منجر به تأسیس و زمینه‌سازی برای نقد معماری نوشته شدند؛ و نیز تاریخ‌های رسانه‌های مختص معماری. هیچ یک از این حوزه‌های مرتبط اما فرعی، زمینه‌سازی مکفی برای ساختنِ یک تاریخِ ویژۀ نقد معماری نکرده‌اند.

این نشست به هدفِ نمودار کردنِ وضع کنونی تاریخِ نقد معماری برگزار می‌شود و به این منظور از محققانی دعوت می‌شود که در استحکام بخشیدن به تاریخ این موضوع مشارکت دارند. پیشنهاده‌‌ها می‌تواند پاسخ به سه دسته پرسش مختلف باشد.

نخست، از کسانی دعوت می‌شود که رویکردهای معرفت‌شناختی یا روش‌شناختی بخصوصی در مطالعۀ تاریخ نقد معماری به کار می‌برند. در درجۀ دوم، هدف از نشست میزبانیِ مباحثاتی است که بر جنبه‌های بخصوصِ تاریخ نقد معماری، از ابتدای سدۀ نوزدهم تا حال، پرتو بیفکند؛ مثلا خصوصیات و روایت‌های ملی یا منطقه‌ای و یا تلاش برای تحلیل نقاط تلاقی محتمل تاریخ نقد با سایر کارهای تاریخی و نظری. در آخر، هدف این نشست تشویق و ترغیب به تحلیل موارد و مضامینِ استثنایی است، از جمله شخصیت‌های برجستۀ نقد، مؤسسات رسانه‌ای، و مفهوم نقد آنطور که بعضی معماران، ژورنالیست‌ها، نظریه‌پردازان و مورخان پرورانده‌اند که شامل کسانی می‌شود که خود به نقد می‌پردازند. همچنین در این نشست پذیرای مطالعاتی دربارۀ نقد به منزلۀ گفتمانی بصری و یا ابزاری بصری هستند که نقش تصاویر در ساختن گفتمان نقادانه در کتاب‌ها و مجلات را بررسی می‌کنند.

برگزارکننده: شبکۀ تاریخ معماری اروپا (EAHN)

میزبان: مدرسۀ معماری مادرید

زمان: ۱۵- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲

آخرین مهلت ارسال چکیدۀ مقالات: ۶ سپتامبر ۲۰۲۱| ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

طلاعات بیشتر و ثبت‌نام در همایش:

https://eahn2022conference.aq.upm.es/conference/sessions#S01%20%E2%80%93%20Architectural%20Criticism:%20Constructing%20a%20History

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»
سینا زارعی
سینا زارعی در این مقاله، سیر دگرگونی مجله‌های معماری ایران را، با تمرکز بر تغییراتی بررسی کرده است که در طی سه بازه‌ی زمانی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۱ در بازنمایی جایگاه زنان رخ داده. چنانکه متن او نشان می‌دهد، در ابتدای راه (از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۹)، مجلات معماری فضای چندانی برای مشارکت زنان ایجاد نمی‌کردند، فقط به بازنمایی آنها در محدوده‌ی نقش‌های سنتی و غیرمترقی می‌پرداختند و گاهی نیز از ملکه ایران در جایگاه زنی موفق و تأثیرگذار سخن می‌گفتند.
ایران و چین: میراث مشترک و مناسبات جدید | فراخوان ارسال مقاله برای همایش
تاریخ برگزاری همایش: ۲۷ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ | ۶ و ۷ مهر ۱۴۰۳
«تاریخ معماریانه (آرکیتکچرال هیستری)؛ گزیده مقالات مربوط به معماری و دیوان‌سالاری» | معرفی نشریه‌
معماری و دیوان‌سالاری: ناگسستنی و ناسازگار؟ این دو حوزه اغلب در تضاد با هم دیده شده است؛ پسین نیروی خلاقه‌ی پیشین را سرکوب می‌کند؛ با...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر