×

جستجو

مجلس قربانی معمار

به نام خدا


چند روز پیش نمایش‌نامه‌ای از عزیزی به دستم رسید با عنوان مجلس قربانی سِنمار، نوشتۀ بهرام بیضایی. با این فرازهای پرشور:


یکی           خوشا مردمی که نساختند،


                  یا کوته ساختند،


                 که چون فروافتادند نه دستی شکستند نه جانی باختند!


                 خوشا کوته‌اندیشی!


                بهتر آن‌که از خاک برتر نگرفت؛


                 که چنین واژگون هم نشد!


آن دیگری   نه! اگر همه نمی‌ساختند جهان در آغازِ آغاز خود بود؛


                 بیغوله‌ای!


دیگری       آری! مردمان به آن ارزند که می‌سازند!


                 و آنچه می‌سازند صورت ایشان است! [...]


سنمار         من که سنمارم برمی‌خیزم تا بگویم چگونه فروافتادم.


                   من که چون می‌افتادم به آسمان نزدیک‌تر بودم تا به زمین.


                    و در آن دمِ ناباور- میان زمین و آسمان-


                    بر آن هوایی که زیر تنم خالی می‌شد


                     و جهانی که زیر پایم دهان می‌گشود-


                     آری میان دو جهان- من خشت‌هایی را می‌شمردم


                     که به دست خود بر هم نهاده بودم؛


                      و هر یکی صدبار با وحشت


                     دهان گشوده می‌پرسیدند- چرا، چرا، چرا؟


                     و پاسخ من


                     تنها صدای خرد شدن استخوانهایم بود در گوشم!


                     با من، نام نعمان از آن بالا فروافتاد.


                     نامی بلند، که خورنقی سزاوار نام خود می‌ساخت.


                     و من ساختم آنچه مرا ویران کرد؛


                      خورنگاهی در خورِ خور؛


                     به بلندی چهل مردانِ بر شانۀ هم!


از قضا، در تاریخ معماری ایران شمار سنمارهای بینوا که پاداش ساختنشان مرگ است کم نیست. مثل معماری «استوارکار» و «صنعت‌پیشه» که در روزگار شاپور منار‌ی از سمِّ ستور ساخت و از نفاست منار محکوم شد به مرگ بر بالای آن.* به علاوه، نظیر این داستان دربارۀ معماران چندین بنای شاخص هم ذکر شده. انگار همیشه در سرتاسر تاریخ، دست‌کم در ذهنیت مردم، نمایش «مجلس قربانی معمار» روی پرده است!


اما چرا در ذهنیت مردم پیشۀ معماری نمایندۀ فعل افسانه‌ای است، مقایسه کنید مثلاً با پیشۀ برزیگری و خیاطی و دبیری. و محصول آن چیزهای عجیبی است چون خورنقی در خورِ خور و مناری از سمِّ ستور. و دیگر اینکه، چرا در سخن حکیمانه از نسبت میان آدمی و اعمالش مَثَل پاداش سنمار برگزیده شده است و بهترین مصداق این نسبت را رابطۀ معمار با ساخته‌اش دانسته‌اند؟


 


* شفیعی کدکنی در مقالۀ خواندنی «یکی دخمه کردش ز سم ستور» حکایت این بنا را به نقل از البلدان ابن فقیه آورده است.

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب: تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
بررسی کارنامه‌ی تاریخ‌نگاری دکتر سهراب یزدانی
زمان: شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ مکان: خیابان ویلا، نبش خیابان ورشو، خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی
تاریخ هنر: مفاهیم اصلی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی به‌صورتی روشمند و سامانمند و بحث‌انگیز گرد آمده است....
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر