فرهنگ نَبَطی در زمینۀ تصویرگری گنجینهای غنی از مضامین کهنِ همسایگان پیرامونی و ذهنیّات بومی بوده که طی سدههای متمادی بالیده و گسترش یافت، و برخی از بنمایههای آن در سرزمینهای مرتبط بهخصوص همسایه جنوبی ــ عربستان مرکزی ــ تقلید یا با تغییراتی بازآرایی شد. پرسش اصلی این پژوهش این بوده است که ذهنیّات متنوع تصویرسازی نَبَطی، خاصّه دلالتهای اجتماعی و فرهنگی آن، چه بوده و این ذهنیّات چگونه و تا چه حد بر ذهنیّتهای تصویریِ اعراب ساکن در عربستان مرکزی تأثیر نهاده است؟ در این پژوهش با رویکرد انسانشناسیِ فرهنگی و اجتماعی و با بررسی شواهد متنوع مادی، بهویژه گزارشهای باستانشناسان، دلالتها و کارکردهای اجتماعی تصویر در زندگی روزانه، چون قدرت تأثیرگذاری تصاویر و ممنوعیت مقطعیِ تصاویر انسانی در مقابرْ بررسی شده و نشان داده شد که این ذهنیّاتِ رایج در میان نَبَطیها از راههای مختلف فرهنگی، مانند مراودات تجاری و بهنحوِ عینیتر، بهواسطۀ مجسمههایی چون بتهای الهگان (از جمله عزی) در میان ساکنان عربستان مرکزی هم رسوخ کرد؛ چنانکه شباهتهای فرهنگی عمدهای در این زمینه به دست آمد.
مشخصات مقاله:
ذیلابی، نگار. «دلالتهای اجتماعی و فرهنگی تصویرگری نَبَطی و تأثیر آن بر ذهنیّتهای تصویری در عربستان مرکزی»، در تحقیقات تاریخ اجتماعی، دورهٔ ۱۳، شمارهٔ ۱ (بهار و تابستان ۱۴۰۲)
برای دریافت مقاله به پیوند زیر مراجعه کنید:
دلالتهای اجتماعی و فرهنگی تصویرگری نَبَطی و تأثیر آن بر ذهنیّتهای تصویری در عربستان مرکزی | نگار ذیلابی
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
زمان: شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ مکان: خیابان ویلا، نبش خیابان ورشو، خانهی اندیشمندان علوم انسانی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی بهصورتی روشمند و سامانمند و بحثانگیز گرد آمده است....
«دستخط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق میزنم، یقین پیدا میکنم پیش از من دستکم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه میاندازد. زمان را برش میزنم و مکان را میگردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و همزمان آینده را هم خیال میکنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟