×

جستجو

تأخّر| پیتر آیزنمن و الایزا آیترب

دریافت نسبت به مدرنیته در معماری را معمولاً در چارچوب ایدۀ «روح زمان» بیان می‌کنند، رویکری نسبت به فرمِ معماری که بنیادش باور به زمانِ پیش‌رونده است. کتابِ تأخّر این موضوع را بررسی می‌کند که معماری چطور می‌تواند با روش‌هایی شگرف و متقاعدکننده، خلاف این جریان‌های خطّی عمل کند. نویسندگان این کتاب چشم‌انداز متقاوتی را نسبت به فرم و زمان در معماری پیش می‌گذارند، چشم‌اندازی که آنْ دست قیود زمانیِ سبک را دور می‌زند که آن را «فرزند زمانه» می‌خواهد: تأخّر. به این منظور نویسندگان بر آثار و احوال سه معمار سدۀ بیستمی تمرکز می‌کنند که کیفیاتِ تأخّر را در طرح‌هایشان به ظهور رسانده‌اند: آدولف لوس، آلدو روسی، جان هیدوک. با تکیه بر نظریۀ انتقادی تئودور آدورنو و مطالعۀ او دربارۀ آثار متأخر بتهوون، نویسندگان نشان می‌دهند که چطور معماریِ این معماران کلیدی از حیث زمانی با عرف و انتظارات ناهمخوان بود و چطور تأخّر می‌تواند به منزلۀ صورتی از رهایی از بندهای زمانه عمل کند. 

نویسندگان حوزه‌های معماری، موسیقی و فلسفه را در کنار هم آورده‌اند و مثال‌های روشنگرانه‌ای از دوره‌های رنسانس و باروک مطرح می‌کنند تا نشان بدهند در معماری امروز چطور از مفهوم تأخر برای رهایی از محدودیت‌های سبکی بهره می‌برند. نتیجه بسط ظرفیت انتقادی معماری و پدید آمدن روشی جدید در تحلیل است. 

Lateness

Peter Eisenman and Elisa Iturbe

Princeton University Press, 2020

فهرست مطالب کتاب:

Introduction

Lateness: Toward a Definition

Lateness in the Twentieth Century

Adolf Loos

Aldo Rossi

Jon Hejduk

Conclusion

 

اطلاعات بیشتر:

https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691147222/lateness

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب: تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
بررسی کارنامه‌ی تاریخ‌نگاری دکتر سهراب یزدانی
زمان: شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ مکان: خیابان ویلا، نبش خیابان ورشو، خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی
تاریخ هنر: مفاهیم اصلی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی به‌صورتی روشمند و سامانمند و بحث‌انگیز گرد آمده است....
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر