×

جستجو

احیای ایران باستان: امپریالیسمِ روگرفت در معماری ایرانی و پارسی| تالین گریگور

یکی از مناقشات پرحرارتِ دانشورانه در ابتدای سدۀ بیستم، مناقشه بر سرِ شرق-یا-روم بود که دو مسیر متفاوت پیش روی مورخان هنر می‌گذاشت: پی‌جویی بنیادهای معماری «غربی» ــ به‌خصوص گوتیک ــ در نبوغ رومی و یا در روحِ هند و ژرمنی آن.  با تمرکز بر گفتمانی که حول این مناقشه پدید آمده بود، تالین گریگور در این کتاب جنبش احیای ایرانِ باستان را در پرتو راهبردهای امپریالیستی قدرت و هویت در هندِ تحت استعمار بریتانیا و ایرانِ دوره‌های قاجاریه و پهلوی مطالعه کرده است.

کتاب اکتشاف دوبارۀ ایران باستان به دست اروپاییان را ابتدا در ادبیات و سپس در تاریخ هنر بررسی می‌کند. بعد، با پیگیری گفتمان‌های بصری غربی دربارۀ ایران باستان از ۱۶۹۹ به بعد، ابداع و به‌کارگیری معماری سبک احیاگرانه را از زمان جانشینان تاج‌وتخت صفویان، افشاریان و زندیان، تا برآمدن صنعت‌دارانِ پارسی همچون سوژه‌های جهان‌وطنِ هندوستانِ استعماری تحلیل کرده است. 

نویسنده با تکیه بر طیف وسیعی از روایت‌های احیاگرانۀ مرتبط با تاریخ معماری، پیچیدگی‌ها و مقیاس کاربردهای هنرمندانۀ تاریخ هنر غربی را برجسته کرده است که به عقیدۀ او به منظور چالش با دوسویگی استعماری و آرزوهای امپریالیستی بود. به عقیدۀ نویسنده اگرچه امپریالیسم غربی نافعِ شکل دادن به هنر چون خویگان سوداگرانه-بورژوایی بود، پروژه‌ای نیز بود که هژمونی نوعی تاریخ‌نگاشت اروپامحورِ ذوق را متزلزل کرد. 

این کتاب یک بازنگری مهم در سبک احیای ایران باستان است و  برای خوانندگان علاقه‌مند به تاریخ هنر و معماری و تاریخ‌های فکری، به‌خصوص کسانی که دربارۀ حوزه‌هایی چون مدرنیستم بین‌المللی و ایران‌شناسی و تاریخ‌نگاشت تحقیق می‌کنند، منبعی ضروری است.

- مشخصات کتاب:

Talinn Grigor. The Persian Revival; The Imperialism of the Copy in Iranian and Parsi Architecture. PENN State University Press, 2021.

- فهرست مطالب کتاب:

Prologue: Fallacy of Origins

1. Ancient Iran in Western Art Historiography

2. The Persepolitan Style in British India

3. The Persian Revival as Iranian Modernity

Epilogue: Copy’s Imperialism

- اطلاعات بیشتر:  https://www.psupress.org/books/titles/978-0-271-08943-0.html

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب: تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
بررسی کارنامه‌ی تاریخ‌نگاری دکتر سهراب یزدانی
زمان: شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ مکان: خیابان ویلا، نبش خیابان ورشو، خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی
تاریخ هنر: مفاهیم اصلی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی به‌صورتی روشمند و سامانمند و بحث‌انگیز گرد آمده است....
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر