×

جستجو

نام‎ها و نقش‎ها: روایتی از شکل‎گیری مجموعه‌ی تیموری افوشته| نغمه اسدی‌چیمه، حمیدرضا جیحانی

ساخت‎وساز در هر دوره‎ای از تاریخ، مرهون حضور افرادی بوده است که نیت احداث بنا را در سر پرورانده و بانی شکل‎گیری آن شده‎اند؛ کسانی که منابع مالی را برای ساخت‎وساز تأمین کرده‎اند و گروه‎هایی که در کار اجرا وظایفی گوناگون بر عهده داشته‎اند. بسیاری از آثار معماری هم‎اکنون پابرجای‌اند ولی از اشخاصی که در پیدایش آنها نقشی ایفا کرده‎اند به‎ندرت خبری دقیق وجود دارد؛ به‌ویژه در آثاری که طبقات فرودست جامعه آنها را شکل داده‌اند، این نبودِ اطلاعات بیشتر به چشم می‎خورد. مجموعه بناهای روستای افوشته از دسته آثاری است که در سده‌ی نهم، به دور از مرکز حکومت تیموریان شکل گرفته است. منابع دست اول محدودی که از این مجموعه در دست است، ازجمله کتیبه‌ی سردر دارالسیاده و یک وقف‎نامه، پیگیری اشخاص اثرگذار در فرایند احداث بنا را میسر می‎کند. اطلاعاتی که این منابع در اختیار می‎گذارند اطلاعاتی کامل نیست، ولی در این پژوهش تلاش شده است تا با کمک منابع دیگر و استفاده از ابزار تفسیر و همچنین به‎کارگیری روش تفسیری تاریخی، اسامی اشخاص و نقش آنها در احداث مجموعه روشن شود. حاصل این پژوهش نشان می‎دهد که سه فرد در شکل‎گیری مجموعه بناهای روستای افوشته نقش داشته‎اند؛ سید حسن حسینی به عنوان بانی، علاءالدوله نوه‌ی شاهرخ به عنوان حامی، و حسن بن نظام‌الدین بنّاء اصفهانی به عنوان سازنده. این مجموعه در سایه این سه گروه ایجاد شده و تداوم یافته است.

 

نغمه اسدی چیمه، حمیدرضا جیحانی. «نام‎ها و نقش‎ها: روایتی از شکل‎گیری مجموعه‌ی تیموری افوشته»، در فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی، دوره ۳۸، شماره ۱۰ (شهریور ۱۳۹۹)، ص ۵-۲۴.

 

دریافت مقاله:

http://chistorys.ir/article-1-1054-fa.html

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب: تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
تاریخ هنر: مفاهیم اصلی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی به‌صورتی روشمند و سامانمند و بحث‌انگیز گرد آمده است....
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟
تور بازدید از نادیده‌های یک موزه در کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک
این برنامه در چارچوب بازدید از تالارها و پشت صحنه‌ی موزه نگاهی به نادیده‌های موزه‌ای خواهد داشت که می‌کوشد نمایی نو پیش روی گردشگران بگذارد....

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر