×

جستجو

ایران و دَکَن: هنر، فرهنگ و استعدادِ ایرانی‌مآب در جابه‌جایی، ۱۴۰۰- ۱۷۰۰| کیلن اورتن (و.)

در اوایل دهۀ ۱۴۰۰ م. مهاجرت اعیان ایرانی به شبهه‌جزیرۀ دکن در جنوب هند آغاز شد. این شاعران، بازرگانان، دولتمردان و هنرمندان که به علل گوناگون به آن منطقه جذب شدند، بر سلاطین مسلمانی که تا اواخر سدۀ هفدهم بر آن منطقه حکم می‌راندند تأثیری ماندگار گذاشتند. نتیجه خلق شبکۀ فرامنطقه‌ای استوار و ایرانی‌مآبانه‌ای بود که شهرهای دوری چون بیدر را به شیراز و بیجاپور را به اصفهان و گلکنده را به مشهد وصل می‌کرد.

نویسندگان این کتاب به بررسی جابه‌جایی هنر و فرهنگ و استعدادها میان ایران و دکن طی دوره‌ای بیش از سیصدساله پرداخته‌اند. مقالات کتاب و نظرگاه میان‌رشته‌ای جاری در آنها عواملی را پیش چشم می‌آورد که مهاجرت و ارتباط قطب‌های فکری و فیزیکی بین این دو منطقه و فرایندهای تطابق و پذیرش را برمی‌انگیخت. در کتاب ایران و دکن منطقۀ دکن را در میانۀ تاریخ ایران و هند و نیز تاریخ دوران مدرن متقدم جهان می‌گذارند تا نشان بدهند پویایی و ‌آستانه‌ای بودن و ترجمۀ فرهنگی روش‌های سنتی و مرزهای انسانی را با ظرافت تغییر می‌دهد.

کتاب مجموعۀ چهارده مقاله است در موضوعات گوناگون، از کتاب‌آرایی و قرآن‌های نفیس تا  تصوّف. فصل ششم کتاب با عنوان «از ایران تا دکن: انتقال معماری و مدرسۀ محمودِ گاوان در بیدر» نوشتۀ شیلا بلر و جاناتان بلوم است.

Iran and the Deccan: Persianate Art, Culture, and Talent in Circulation, 1400- 1700

By Keelan Overton (ed.)

Indiana University Press, 2020

اطلاعات بیشتر و ملاحظۀ فهرست کامل مطالب کتاب:

https://iupress.org/9780253048936/iran-and-the-deccan/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب: تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
تاریخ هنر: مفاهیم اصلی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی به‌صورتی روشمند و سامانمند و بحث‌انگیز گرد آمده است....
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟
تور بازدید از نادیده‌های یک موزه در کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک
این برنامه در چارچوب بازدید از تالارها و پشت صحنه‌ی موزه نگاهی به نادیده‌های موزه‌ای خواهد داشت که می‌کوشد نمایی نو پیش روی گردشگران بگذارد....

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر