×

جستجو

تاریخ معماری گورکانی: بابر و همایون| آر ناث

این کتاب اولین جلد از مجموعه‌ٔ چهارجلدی یاد بود آر ناث با عنوان تاریخ معماری گورکانی است. اثر حاضر به یادگان‌های بابر (۱۵۳۰ - ۱۵۲۶ میلادی) و همایون (۱۵۵۵، ۴۰-۱۵۳۰ میلادی) و بررسی سبکی آنها می‌پردازد؛ یادگان‌هایی که در ابتدای سلطنت اکبر (۱۵۷۰ - ۱۵۵۶ میلادی) به سبک پیشینیان ساخته شده‌ بود. بنا بر این، این کتاب به نوعی مرور این سبک در دورهٔ شکل‌گیری آن است. پیشینۀ تاریخی مفصلی [عرضه شده] که در آن به رابطۀ بین مدپاتا و گوپادری و آگره پرداخته و منابع الهام این هنر شناسایی شده و پیوند آن با خاکی که این آثار سده‌های میانی بر روی آن قرار گرفته مشخص می‌شود. تلاش‌های متعددی شده تا فرضیه‌های مختلفِ مطرح شده در کتاب تبیین شود و همچنین متون و کتیبه‌ها (به خصوص به سانسکریت و فارسی) و  دیگر شواهد مربوط به آن ارائه شود. با اینکه کتاب مبتنی بر مطالعه‌ٔ طولانی‌مدت، کاملاً مستند و دقیق است، نویسنده ادعا نمی‌کند که این کتاب حرف آخر دربارۀ موضوع را می‌زند؛ بلکه آن را نقطه‌ی شروعی می‌داند. جلد دوم، به معماریِ شخصیتیِ دورهٔ کلاسیک حکمرانی اکبر، برای مثال یادگان‌های گورکانیِ شهر آگره و فاتح پور سیکری، می‌پردازد و در موعدش منتشر خواهد شد.

History of Mughal Architecture: Babur & Humayun (Vol.1)

by Prof. R. Nath (Author)

Independently published, 2020

🔹اطلاعات بیشتر دربارۀ این کتاب:

https://books.google.com/books?id=TAfAzQEACAAJ&dq=Architectural+history&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjCuda3yejsAhVHhlwKHcpjBF44FBDoATAIegQIABAC

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب: تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه
زمان: شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰-۱۲ مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب
بررسی کارنامه‌ی تاریخ‌نگاری دکتر سهراب یزدانی
زمان: شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ مکان: خیابان ویلا، نبش خیابان ورشو، خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی
تاریخ هنر: مفاهیم اصلی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
در این کتاب، بیش از دویست مفهوم اصلی تاریخ و مباحث نظری هنر و فرهنگ تجسمی به‌صورتی روشمند و سامانمند و بحث‌انگیز گرد آمده است....
دست‌خط آدمی | گزیده‌ای از «وعده‌ی دیدار در تاریخ: شکل‌هایی از مواجهه با کتاب‌های دست چندم»، نوشته‌ی سیدفرزام حسینی
«دست‌خط آدمی، امضای او، برای من نشانی از حیات است، حیاتِ کتاب و لمس دستی از گذشته، که وقتی کتاب را ورق می‌زنم، یقین پیدا می‌کنم پیش از من دست‌کم یک نفر این کتاب را اگر نخوانده، حداقل تورق کرده، و این حیات فرضی اما حتماً حقیقی، ماشین تخیلم را به راه می‌اندازد. زمان را برش می‌زنم و مکان را می‌گردم در گذشته به دنبال کسی که این کتاب دستش بوده و هم‌زمان آینده را هم خیال می‌کنم که این کتاب در دستِ دیگری خواهد بود و آیا او هم به من فکر خواهد کرد؟

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر